-Яагаад дэлхий даяараа солонгос дизайнеруудын хувцсанд дурлаж байна вэ?-
Солонгос кинонууд Оскарын шагнал хүртэж, Netflix-ийн дээд амжилтуудыг эвдэж, нутгийн хамтлагуудын дуунууд дэлхийн хит чартуудыг тэргүүлж, дизайнерууд барууны оддын зүрх сэтгэлийг байлдан дагуулж байна. Сүүлийн хэдэн жилийн хугацаанд Сөүл зөвхөн соёл урлаг төдийгүй загварын салбарт Азийн хотын хувьд төсөөлшгүй өндөрт хүрч чадсан бөгөөд Милан, Паристай эн зэрэгцэх загварын шинэ нийслэл болжээ. Өмнөд Солонгосын ард түмэн өнгөрсөн зуунд улстөрчдийн тогтоосон хатуу дүрэм журмын эсрэг хэрхэн бослого гаргасан, яагаад дэлхий даяарх загвар өмсөгчид тэдний хэв маягийг хуулбарлах болов.
Солонгосчууд гадаад төрхөндөө их анхаардаг, гоо сайхныг шүтэх үзэл бий болсон нь тэднийг төгс төгөлдөрт тэмүүлэхэд хүргэдэг. Орон нутгийн хувцасны дэлгүүрүүд нь ихэвчлэн тодорхой хэв маягийн хэсгүүдэд хуваагддаг бөгөөд ингэснээр үйлчлүүлэгчид хялбархан сонголт хийх боломжтой байдаг. Түүгээр ч барахгүй бараг бүх нэрийн дэлгүүрт та өөрийн арьсны өнгөнд тохирсон өнгө, даавууг сонгох боломжтой.
Жил ирэх тусам солонгос загвар улам бүр европжиж байна. Залуу охид богино банзал, илүү задгай цамц сонгох болжээ. Үүний зэрэгцээ, орон нутгийн иргэд зөвхөн биеийн нэг хэсгийг бусдын нүдэнд ил гаргахыг илүүд үздэг бөгөөд үлдсэн хэсгийг нь нуудаг. Жишээлбэл, тэд том хэмжээтэй юүдэнтэй цамц, мини шорт өмсөж эсвэл өргөн өмдөн дээр цээж ил гаргаж хувцасладаг.
Гэхдээ олны өмнө хөлөө чөлөөтэй ил гаргах чадварыг солонгос бүсгүйчүүд харьцангуй саяхан олж авсан. 1970-аад оны үед тус улс эмэгтэйчүүдийг банзал өмсөхөд хатуу хязгаарлалт тавьдаг байсан. Энэ дүрмийг Зөрчлийн тухай хуульд тусгасан бөгөөд энэ нь ерөнхийлөгч Пак Чун Хигийн бодлогын нэг хэсэг болсон юм. Тэр үед хууль сахиулах ажилтнууд гудамжаар алхаж, ёс суртахууныг сайтар хянаж байв. Өвдөгнөөс банзал хүртэл 17 сантиметрээс хэтрэхгүй байх ёстой, эс тэгвээс зөрчигчийг цагдаагийн хэлтэст аваачдаг байж.
Өнгөрсөн зууны дундуур Солонгосын загварын ертөнцөд анхны чиг хандлагыг тодорхойлсон дизайнерууд гарч ирэв. Орон нутгийн загварын салбарын ээж бол зоригтой, бие даасан Нора Но. 19 настайдаа АНУ-д суралцахаар явсан тэр эх орондоо ирээд анхны солонгос хувцасны брэндийг үүсгэн байгуулж, анхны загварын шоугаа хийсэн. Тухайн үеийн алдартай жүжигчид загварын тайзнаа хувцсаа харуулж, "Солонгосын мисс" О Хён Жү хүртэл "Miss Universe 1959" гоо сайхны тэмцээнд түүний даашинзыг өмсөж байжээ. Нора Но ихэвчлэн гэрийн эзэгтэй нар эсвэл үйлдвэрийн ажилчдын хувь тавилантай байсан эх орон нэгтнүүдээ чөлөөлөхөд туслахыг хүссэн гэж мэдэгджээ. 1960-аад онд дуучин Юн Бок Хиг улаан өнгийн даашинзаар гоёж, үндэсний хэмжээний шуугиан тарьж байсан. Загвар зохион бүтээгч хэлэхдээ "Би хувцаслалтаараа эмэгтэйчүүдийн сэтгэхүй, биеэ авч явах байдлыг өөрчлөхийг зорьж, тэдэнд өөртөө итгэх итгэлийг төрүүлэхийг зорьдог" гэж хэлжээ.
1979 онд Но АНУ-ын зах зээлд гарсан анхны солонгос загвар зохион бүтээгч болсон бөгөөд түүний хувцаснууд дараа нь Vogue болон Harper's Bazaar сэтгүүлийн нүүрэн дээр гарч байсан. Үүний зэрэгцээ, Америкийн хиппи соёлоос санаа авсан босогчид өргөн жинсэн өмд, том нарны шил, цагираг ээмэг зүүсэн тул ерөнхийлөгч Чун Хигийн хатуу дүрэм журам залуучуудын моод эсэргүүцлийг бий болгов. Ерөнхийлөгчийн засаг захиргаа энэ урсгалыг сүйрсэн гэж үзжээ. Шөнийн цэнгээний газрууд хаагдаж, гадаадын рок поп хөгжимд цензур тавигдаж, загвар өмсөгчдийг ялгаварлан гадуурхахгүйгээр торгууль ногдуулсан.
Чун Хигийн хаанчлал дуусч, 1980-аад оны чөлөөт эрин үе ирж, солонгосчууд жинсэн өмд, подволкоор хувцаслав. Тэгээд арван жилийн дараа К-поп хөгжмийн төрөл төрөв. K-pop болон Солонгосын кино урлаг цэцэглэн хөгжиж, өсвөр насныхан, залуучууд шүтэн бишрэгчид нэгдэж, өөрсдөдөө зориулж шүтээнүүдийг бүтээдэг болсон нь тус дөхөм болсон. Солонгосын алдартай хөгжмийн жүжигчид, тэр дундаа BTS хөвгүүдийн хамтлаг, Blackpink охидын хамтлагийг шүтээн гэж хочилдог байв. Жүжигчид болон хөгжимчид тансаг зэрэглэлийн брэндүүдийг гудамжны хувцас, янз бүрийн эрин үеийн хувцастай хослуулж, тайрсан ханбокуудыг мини банзалтай хослуулдаг. Тэд тод өнгийн хувцас өмсөж, үс засалтаа ойр ойрхон сольж, залуус нь охидын хамт үсээ ургуулж, буддаг.
2021 онд Nike спортын брэндийн дэлгүүр Сөүл хотод нээгдэж, хувцас, гутлыг хүйсээр нь биш, харин хэмжээгээр нь ангилдаг болов. Тус улсын Засгийн газар ч зүгээр байдаггүй. Сөүлийн загварын долоо хоног, Солонгосын загварын уралдаанд санхүүгийн дэмжлэг үзүүлдэг. Энэ нь шинэхэн загвар зохион бүтээгчид жил бүр өөрсдийн цуглуулгаа тогтсон брэндүүдтэй ижил түвшинд харуулах боломжийг олгодог. Тиймээс тэд Азийн бусад орноос давуу талтай. Жишээлбэл, Токио, Сингапурт залуу авьяастнууд ивээн тэтгэх юм уу, мөнгөө төлж байж хувцсаа дэлгэх боломжтой.
Энтертайнментийн салбарт хөрөнгө оруулалт хийх нь Солонгосын эдийн засгийг хөгжүүлэх Засгийн газрын төсөл болсон. Үүнд Самсунг, Хьюндай зэрэг орон нутгийн аварга компаниуд ч хөрөнгө оруулалт хийж, өөрсдийн кино, телевизийн компаниа байгуулж байна. Хөгжмийн брэндүүд өсвөр насныханд зориулсан дотуур байрыг нээж, тэднийг шоу бизнесийн од болгон хувиргадаг.
2008 онд TVXQ хамтлаг 800.000 гаруй гишүүнтэй албан ёсны хамгийн том шүтэн бишрэгчидтэй байсан тул Гиннесийн амжилтын номонд орсон. Мөн 2012 онд Psy-ийн Gangnam Style нь YouTube дээр нэг тэрбум хандалт авсан анхны видео болсон.
Солонгосын найруулагч Бон Жун Хогийн "Шимэгч хорхойтон" кино Оскарын шагнал хүртэж, түүний нутаг нэгт Хван Дун Хёкийн "The Squid Game" олон ангит кино Netflix платформ дээр дээд амжилт тогтоолоо. BTS хамтлаг 23 удаа Гиннесийн амжилтын номонд орсон бөгөөд Spotify платформ дээр хамгийн их татагдсан. Дашрамд дурдахад, The Squid Game-ийн гайхалтай амжилтын дараа загварын брэндүүд цувралын баатруудын өмсдөг хувцсанд илүү их анхаарал хандуулж байгааг анзаарсан. Дэлхий даяар спортлог хувцас, цагаан пүүз, улаан комбинзон, цагаан дугаартай подволк хайлт эрс нэмэгдсэн гэж цахим худалдааны Lyst-ийн төлөөлөгч мэдэгдэв.
Барууны соёлын хүчтэй нөлөөг үл харгалзан (олон загвар зохион бүтээгчид гадаадад суралцахаар аялсаар байгаа) солонгосчууд өвөрмөц хэв маягаа хадгалж чаддаг. Тэд өөрсдийн даруу байдлын үзэл баримтлалыг удирдан чиглүүлдэг бөгөөд уламжлалт хувцастай загварлаг төрхөөс айдаггүй бөгөөд Европ, АНУ-ын дизайнеруудын чиг хандлагыг өөрсөддөө нэвтрүүлэхийг хэзээ ч зөвшөөрдөггүйгээрээ ялгарч байна.
"Зууны мэдээ" сонин
З.Батцэцэг